Niedawno wprowadzona ulga na zakup aut hybrydowych wpływa na to, że Polacy coraz częściej decydują się na zakup właśnie takiego typu samochodu. Liczba hybryd poruszających się po polskich drogach jest dosyć niska w porównaniu do innych państw, jednak zwiększa się ona z miesiąca na miesiąc i przewiduje się dużą tendencję wzrostową. Przed podjęciem decyzji o zakupie samochodu hybrydowego warto wiedzieć kilka rzeczy związanych ze specyfiką samej technologii, a także, w jaki sposób można skorzystać z ulgi akcyzowej.
Czym charakteryzuje się samochód hybrydowy?
Kiedy mówimy o samochodach ekologicznych warto wiedzieć, że wyróżnia się trzy podstawowe kategorie. Są to auta z napędem elektrycznym, hybrydowym oraz zasilane wodorem. Samochód hybrydowy, potocznie zwany hybrydą jest pojazdem, który poza silnikiem spalinowym wyposażony jest w silnik elektryczny. Hybryda posiada jeden lub więcej silników elektrycznych. Współdziałanie obydwu silników powoduje utrzymanie silnika spalinowego w stanie optymalnej wydajności. A wykorzystanie napędu elektrycznego ma na celu zmniejszenie użycia paliwa (benzyny lub oleju napędowego) bądź zwiększenie mocy samochodu. Sposób użytkowania oraz poziom wykorzystania jest różny w zależności od pojazdu.
Ideą samochodów hybrydowych jest zwiększenie wydajności energetycznej poprzez wykorzystanie technologii takich jak odzysk energii z hamowania na rzecz ładowania akumulatora. Ciepło, które jest wytwarzane przez tarcie hamulców samochodowych podczas hamowania w standardowych samochodach jest bezużytecznie tracone. Natomiast w samochodach hybrydowych energia cieplna przetwarzana jest na energię elektryczną. Ponadto w wielu samochodach hybrydowych jest funkcja automatycznego wyłączania się silnika spalinowego podczas postoju na światłach. Koncepcja ta sprawia, że emisja spalin aut hybrydowych poruszających się po mieście (z gwałtownymi przyspieszeniami i kolejno z postojem na skrzyżowaniach) zmniejsza się.
Jakie są rodzaje hybryd?
Samochody hybrydowe różnią się od siebie w zależności od zastosowanego w nim napędu. Rodzaj napędu decyduje o tym, którym silnikiem pojazd jest napędzany. W zależności od konfiguracji może on być napędzany silnikiem spalinowym bądź elektrycznym— lub równocześnie jednym i drugim. Natomiast w innym rozwiązaniu napędzany będzie jedynie elektrycznym, a spalinowy będzie służyć do zasilania generatora.
Ze względu na stopień hybrydyzacji wyróżnia się auta z pełnym (HEV) oraz częściowym (mHEV) napędem hybrydowym. Samochody z pełnym napędem hybrydowym posiadają duże, wydajne akumulatory i mogą być napędzane silnikiem elektrycznym bądź spalinowym lub równocześnie dwoma naraz. Auta z częściowym napędem hybrydowym wyposażone są w mniejsze baterie i mniejszy silnik elektryczny, który nawet w krótkim czasie nie jest w stanie samodzielnie, bez silnika spalinowego napędzać hybrydy. Cechuje je oszczędność paliwa na poziomie 15% w przypadku jazdy po mieście i 10% poza miastem.
Dlaczego warto wybrać PHEV?
Zupełnie inną generacją i zarazem najnowszą jest hybryda typu plug-in (ang. Plugged in Hybryd Electric Vehicles). Technologia ta, można powiedzieć, że jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy hybrydą a klasycznym samochodem elektrycznym. Napęd w samochodach plug-in ma służyć do pokonywania dystansów szosowych bez pomocy silnika spalinowego. Dlatego nieodzownym elementem jest rozładowywanie akumulatorów i doładowywanie ich z źródła zewnętrznego. Istotą zasilania akumulatora jest ładowanie go prądem z sieci. Tak jak wskazuje nazwa (plug-in) baterie PHEV wyposażone są we wtyczkę dzięki czemu akumulator ładowany jest przez podłączenie do gniazdka elektrycznego lub stacji ładowania. Dużą zaletą technologii tej jest fakt iż zasięg silnika elektrycznego jest dużo większy niż w pozostałych hybrydach nieposiadających tej funkcji. W samochodach PHEV silnik spalinowy stanowi jedynie ochronę przed rozładowaniem baterii, w przypadku braku zewnętrznego źródła. I co najważniejsze, samochody typu plug—in produkują znacznie mniej zanieczyszczeń niż pozostałe hybrydy. Samochody typu plug-in są grupą aut, których sprzedaż znacznie rośnie w krajach szybko rozwijających się. Związane jest to z rozwojem technologii fotowoltaicznych, jej popularności oraz dostępności. Mianowicie generatory fotowoltaiczne mogą zasilać samochody PHEV w wyniku czego, samochód plug-in jest napędzany czystą energią pochodzącą ze Słońca. Inwestor posiadający własny system fotowoltaiczny może tą energię wykorzystać do naładowania swojego samochodu.
Ile wynosi ulga akcyzowa na auta hybrydowe?
Zgodnie z przyjętą nowelizacją ustawy, stawki ulgi akcyzowej na samochody hybrydowe różnią się w zależności od pojemności silnika. Ich wartość wynosi spadek wartości o połowę. Zatem kupujący auta hybrydowe zapłacą akcyzę o 50% niższą niż dotychczas. Ulgi akcyzowe wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2020 r. Akcyza na auta hybrydowe przyjmuje następujące wartości:
Ulgi akcyzowe obejmują zakup aut nowych zarówno jak i używanych, kupionych w Polsce jak i tych sprowadzanych z zagranicy. Na auta hybrydowe PHEV wyposażonych w silniki o pojemności poniżej 2 litrów obejmuje stawka akcyzowa w wysokości 0%. Jest to stawka równoważna do aut czysto elektrycznych oraz samochodów zasilanych wodorem.[opracowanie na podstawie pit.pl]
Które auto ekologiczne wybrać?
Producenci samochodów elektrycznych i hybrydowych zapowiadają poważny rozwój. Jest to związane z tym, że 1 stycznia 2020 r. w życie wchodzą nowe unijne regulacje. Zgodnie z tymi obostrzeniami nowe samochody nie będą emitować więcej niż średnio 95 g CO2 na kilometr.
Zgodnie z katalogiem pojazdów zawartych w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych samochody elektryczne są pojazdami zero- emisyjnymi, natomiast hybrydy pojazdami nisko-emisyjnymi. W związku z tym samochody elektryczne są całkowicie zwolnione z akcyzy. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku samochodów typu plug-in (czyli tych z wtyczką). Hybrydy PHEV wyposażone w silniki o pojemności poniżej 2 litrów ustawowo nie są obciążone akcyzą. Jednakże 0% ulga na plug-in obowiązuje od 1 stycznia 2020 do 1 stycznia 2021 roku. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się samochody elektryczne, ponieważ oprócz 0% stawki akcyzy można uzyskać na nie do 37,5 tys. dofinansowania. Informacje na temat dopłat do samochodów elektrycznych oraz rzeczy, które warto wiedzieć prze zakupem EV można znaleźć tutaj.
Mówiąc w skrócie aktualnie obowiązujące stawki dla aut przyjaznych środowisku wynoszą:
0% — auta czysto elektryczne (BEV); auta wodorowe (FCEV); auta hybrydowe (PHEV) typu plug-in o pojemności silnika poniżej 2000 centymetrów sześciennych.
1,55% — auta hybrydowe (HEV) o pojemności silnika poniżej 2000 centymetrów sześciennych.
9,3 % — auta hybrydowe (HEV) o pojemności silnika pomiędzy 2000 a 3500 centymetrów sześciennych; auta hybrydowe (PHEV) typu plug-in o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych.
Słowem podsumowania samochody hybrydowe produkowane są w technologii mającej na celu zwiększenie efektywności energetycznej i mniejsze zużycie paliwa. Wynikiem tego rozwiązania— idącego z duchem czasu — jest zmniejszenie emisji spalin. Z tym natomiast się wiąże polepszenie jakości powietrza zwłaszcza w zatłoczonych centrach miast i finalnie przyczynia się do ochrony lokalnego środowiska. A wszystko to jest osiągalne przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy oraz dynamiki- łatwiejszego manewru ruszania i zatrzymywania.