Samochód elektryczny— czy to się opłaca? Dopłaty do 37,5 tys. na EV

Pytanie o to czy warto zainwestować w auto elektryczne oraz perspektywy elektromobilności w Polsce są tematami coraz chętniej podejmowanymi. Osoby podążające za innowacjami technologicznymi oraz rozwojem mobilności coraz częściej zastanawiają się nad tym, aby przesiąść się z auta spalinowego na elektryka. Właśnie teraz, gdy pojawia się możliwość uzyskania dofinansowania w wysokości 37,5 tys. zł do auta, warto rozważyć taką decyzję. W poniższym artykule można znaleźć pomocne dla tych, którzy zastanawiają się nad zakupem auta EV i skorzystaniem z tej być może niepowtarzalnej okazji do zakupu samochodu zasilanego prądem.

Ile w Polsce jest zarejestrowanych samochodów elektrycznych?

Poniższy wykres przedstawia strukturę zarejestrowanych w Polsce samochodów elektrycznych. Na sumę aut EV składają się BEV (battery electric vehicle) oraz PHEV ( plug- in hybrid elctric vehicle). Łączna liczba aut zasilanych prądem i zarejestrowanych w Polsce (na stan z października 2019 roku) wynosi prawie 8 tys. sztuk.

Na podstawie: ORPA

Dlaczego warto kupić samochód elektryczny?

Głównym problem rozwoju elektromobliności w Polsce jest poziom infrastruktury oraz duży koszt na starcie, czyli zakupu samochodu EV. Koszt inwestycji jest duży, ale według statystyk eksploatacja  niesienie za sobą oszczędności, dlatego że koszt utrzymania auta jest niższy od klasycznego pojazdu. Także można zauważyć, że poziom infrastruktury poprawia się. W polskich miastach, czyli tam gdzie EV są najbardziej pożądane, stopniowo przybywa stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Natomiast odpowiedzią na drugi problem jest projekt dofinasowań. W ramach tego programu niebawem ruszyć ma nabór wniosków o uzyskanie kwoty do 37,5 tys. zł do elektryka. Korzyściami jakie niesie inwestycja w takie auto jest możliwość poruszania się po buspasach oraz bezpłatnego parkowania w strefach płatnego parkowania.

Jakie są warunki dofinansowania do aut elektrycznych i kiedy będą dopłaty do EV?

Dopłaty do aut elektrycznych mają ruszyć w pierwszym kwartale 2020 roku. Dofinansowania organizowane będą w kilku turach. Warto mieć na uwadze, że na daną turę przeznaczona jest ograniczona pula pieniędzy. Dlatego aby zdążyć trzeba śledzić na bieżąco daty rozpoczęcia naborów wniosków. W momencie wystartowania naborów wnioski należy kierować do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). W każdym naborze można się starać o dofinansowanie jednego auta. Jednym z warunków ubiegania się o dofinasowanie jest złożenie oświadczenie o tym, że nie wykonuje się działalności gospodarczej. Warto wiedzieć również, że dotowanego auta nie można sprzedać przez co najmniej dwa lata. Dodatkowo, przez okres ten, auto będzie musiało być zarejestrowane w Polsce. Kolejnym z zobowiązań jest ubezpieczenie samochodu od uszkodzeń, utraty na skutek zderzeń i kradzieży.  Niedotrzymania warunków i zobowiązań skutkuje przymusem zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami, naliczanymi tak jak w przypadku zaległości podatkowych. Ponadto, w ciągu ośmiu miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie należy dostarczyć następujące dokumenty:

  • kopia dowodu rejestracyjnego
  • kopia ubezpieczenia samochodu na rok oraz zobowiązanie przedłużenia ubezpieczenia na rok następny
  • kopia faktury zakupu pojazdu

Faktura powinna zawierać: informacje o marce, modelu oraz rodzaju zakupionego auta. [na podstawie: pieniądze.rp.pl]

Gdzie w Lublinie i okolicach znajdują się stacje ładowania pojazdów elektrycznych?

źródło: orpa.pl

Największą liczbą stacji ładowania w Polsce wyróżnia się oczywiście, miasto stołeczne, Warszawa, gdzie znajduje się ich około 100. W następnej kolejności rozwojem infrastruktury elektromobilności może się pochwalić Kraków oraz Wrocław w ilości niemalże 50 szt. Zaraz za tymi miastami podążają Katowice osiągając liczbę 40 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Następnie z liczbą około 30 szt. plasuje się Poznań, a także Gdańsk. W pozostałych polskich miastach liczba ta jest poniżej wartości 20.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn